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Documentos destacados

Bula del Papa Gregorio IX comunicando la canonización de san Antonio de Padua

  • por Gregorio IX
  • Papel
  • Pergamino (285 x 330 mm.). Plica (15 mm.)
  • 3 junio de 1232

Las bulas pontificias constituyen siempre los documentos más importantes y solemnes otorgados a las instituciones eclesiásticas. De ahí que su tratamiento en el conjunto del Archivo haya sido no sólo especial en lo que atañe a su custodia, sino también en el copiado de las mismas en códices que recogen si no todas, al menos las más importantes. El Archivo de la Catedral de Valencia conserva entre sus documentos más destacados una Bula de Gregorio IX, datada en Spoleto el 3 de junio de 1232, seis años antes de la conquista de Valencia por Jaime I, comunicando al patriarca Gradense y a sus sufragáneos la canonización de san Antonio de Padua, profesor, de la orden de los Franciscanos e instituyendo su fiesta cada 13 de junio. Esta bula de Gregorio IX (1227, marzo 19 +1241, agosto 22), que ahora destacamos, es una de las varias que se expidieron con motivo de la canonización de san Antonio de Padua. A través del Schedario Baumgarten sabemos de otra bula de 15 de junio de 1232, conservada en el Archivo Arcis del Archivo Secreto Vaticano y dirigida a todos los “archiepiscopis et episcopis et abbatibus, prioribus et aliis ecclesiarum prelatis presentem paginam inspecturis…”. Otra aparece en el Bulario editado por F. Gaude en 1858. A diferencia de las anteriores, la que ahora damos a conocer está dirigida al patriarca Gradense (Grado) en el Norte de Italia y a sus obispos sufragáneos, cargo ostentado en dicha fecha por Angelo Barozzi (1201-+1238).

Nacido en Lisboa Fernando Martim de Bulhöes e Taveira Azevedo, pasó a llamarse Antonio en 1220 cuando ingresó en la orden de los franciscanos, después de una completa educación en la catedral de Lisboa y de una experiencia y años de estudios en Sagrada Escritura con los canónigos regulares de San Agustín. La llegada de las reliquias de los mártires de Marruecos le llevó a viajar a evangelizar en este país del norte de África, pero una tempestad y su enfermedad le llevó a Sicilia y a participar después en el capítulo general de Asís de 1221, donde vio y escuchó a san Francisco. Su excelente predicación, hizo que el papa Gregorio IX le llamara “arca del Testamento”, y le llevó por varias misiones en el norte de Italia y sur de Francia. Su vinculación a Padua le dará nombre. Enfermo, murió a la edad de 35 o 36 años el 13 de junio de 1231 en el convento de Santa Clara de Arcella. Desde el s. XV, la catedral de Valencia, tiene una capilla dedicada a este santo, que ahora se encuentra en el transepto a la derecha del presbiterio junto a la puerta de los apóstoles.

Una de las particularidades del documento de canonización de san Antonio de Padua (Lisboa 1191-Arcella/Padua 1231) es que éste es el santo que menos tiempo ha transcurrido para su canonización. Solamente 353 días entre la fecha de su muerte, el 13 de junio de 1231, y la de su canonización, el 3 de junio de 1232 (los textos indican el 30 de mayo). El Papa Gregorio IX, en la catedral de Spoleto, donde se encontraba la Curia, como indica la bula “Cum dicat Dominus”, nombró una comisión de expertos formada por Conrado, obispo de Padua, Jordán Forzaté, abad de Santa Justina, y fray Juan, prior de los dominicos, quienes tras escrutar los testimonios consideraron 53 casos prodigiosos. En 1946 fue declarado Doctor de la Iglesia con el título de Doctor evangélico, con el que se le conocía desde la Edad Media por su condición de maestro en teología y profesor en los estudios de Bolonia y Montpellier.

Todavía hoy puede leerse en la basílica de Padua la inscripción conmemorativa en escritura gótica mayúscula de la dedicatoria de la misma a este santo y del traslado de sus restos a la basílica de Padua a él dedicada el 8 de abril de 1263, haciendo memoria de la fecha de canonización de este fraile franciscano Doctor de la Iglesia, en este caso el 30 de mayo de 1232:

+ Anno D(omi)ni .Mº. CCº. XXXº Iº., m(en)sis iunii die .XIIIº., obiit/ beatissim(us) Chr(ist)i co(n)fessor s(an)c(tu)s Antoni(us), ordinis/ fratru(m) Minoru(m), apud Padua(m). Canonizat(us) e(st) a/ venerabili d(omi)no Gregorio papa .IXº., Mº. CCº. XXXº./ .IIº., indictione .V., sub die Pentecostes. Tra-/nslat(us) e(st) .Mº. CCº. LXIIIº., octava Resurrectionis/ D(omi)ni, de loco in q(uo) pri(us) iacuit ad basilicam in ho-/nore ipsi(us) constructam. Amen.

Tan sólo cuatro años antes (el 19 de julio de 1228. Perugia), había sido canonizado el mismo san Francisco, fundador de la Orden, en la que en 1220 ingresó Antonio, después de una experiencia de diez años como agustino, y sólo dos años antes, el 17 de octubre de 1230 aprobada la regla de los frailes menores.

El 15 de octubre de 1970 el italiano Pietro Zampieri (1922-2013), maestro y bibliotecario de profesión, hacía entrega a la Catedral de Valencia junto con la reliquia del brazo de san Vicente Mártir, otras reliquias insignes y varios fondos documentales, de la bula de canonización de san Antonio de Padua. Zampieri, natural de Vigonovo (Venecia), diócesis de Padua, había logrado acumular una importante colección de reliquias, entre las que estaban no sólo algunos documentos autógrafos de santos, sino también textos relacionados con los mismos. La donación de la reliquia del protomártir valenciano, de otras reliquias y documentos fue correspondida por la ciudad de Valencia con la declaración del prócer italiano como hijo adoptivo y por la catedral haciéndolo canónigo honorario, caballero del Santo Cáliz y caballero jurado de San Vicente Ferrer.

El fondo Zampieri del Archivo de la Catedral de Valencia está integrado por tres subfondos: la documentación relacionada con la reliquia de san Vicente Mártir, un total de 170 documentos notariales y eclesiásticos en pergamino de los años 1060 a 1651, entre los cuales se encuentra la bula que ahora presentamos como pieza destacada del trimestre, relacionados con varios monasterios de Venecia, especialmente los de san Daniel y Santa Elena, y una serie de autógrafos de san Gregorio Barbarigo, san Carlos Borromeo, san Pío X y san Juan XXIII, además de una epistolario del papa Benedicto XIII (1724-1730). La nota que aparece en el verso de la bula parece indicar también la misma procedencia de uno de los archivos monásticos de Venecia: Conventus Venetie.

No es de extrañar que todos los personajes estén relacionados con el ámbito geográfico al que pertenece Pietro Zampieri: san Antonio de Padua, diócesis a la que se adscribe Vigonovo, al igual que san Gregorio Barbarigo (Giovanni Gasparo, Venecia 1625-1697), obispo de Bérgamo (1657), de  Padua (1664) y cardenal (1660) sucesivamente;[1] san Carlos Borromeo (Arona, 1538-Milán 1584), cardenal (1560) y arzobispo de Milán (1564); Pietro Francesco Orsini (Puglia 1649-Roma 1730), papa Benedicto XIII  desde 1724;[2] san Pío X (Giuseppe Melchiorre Sarto, Treviso-Venecia 1835-Roma 1914), obispo de Mantua (1884), cardenal y patriarca de Venecia (1893),[3] y san Juan XXIII (Angelo Giuseppe Roncalli, Sotto il Monte-Bérgamo 1881- Ciudad  del Vaticano 1963), cardenal patriarca de Venecia desde 1953 hasta 1958. Todavía el 30 de abril de 1984 una delegación de Vigonovo con motivo de las fiestas de san Vicente regalaba varios objetos, entre ellos una circular con una nota autógrafa de san Gregorio Barbarigo y varios volúmenes para la Biblioteca Capitular.

El Archivo de la Catedral de Valencia conserva otras cuatro bulas anteriores a ésta, dos de Urbano II de 1095, una de Honorio III y otra del mismo Gregorio IX de 1230, pero en todos los casos se trata de copias y las dos últimas están insertadas en un cartulario del s. XIV.

DATOS:

1232, junio 3. Spoleto.

Bula de Gregorio IX comunicando al patriarca Gradense y a sus sufragáneos la canonización de san Antonio de Padua, profesor, de la orden de los Franciscanos e instituyendo su fiesta cada 13 de junio.

Orig. Perg. (285 x 330 mm.). Plica (15 mm.). Sigillum deperditum. Restos de hilos amarillos y rojos del cordón de seda del sello. Restos de hongos ya inactivos en la parte central del documento.

Archivo Catedral de Valencia. Fondo Zampieri, 140.

TRANSCRIPCIÓN:

1332 iun. 3

GREGORIUS (IX) <<veneralibus fratribus . . patriarche Graden. Et suffraganeis eius >>: suplicacione episcopi et communi Paduani et ad commissionem et receptionem testium de miraculis, adscribet beati Antonii, de ordine fratrum minorum, ad cathalogum sanctorum, mandantes celebrari idibus annis singulis festivitatem ipsius et concedendo indulgentiam omnes visitantibus sepulchrum suum in dicto die. – Dat. Spoleti, ·III· non. Iunii, pontificatus nostri anno sexto. << Cum dicat Dominus >>

Archivo Catedral de Valencia. Fondo Zampieri, 140. Exstat filum ser., bulla dep. A tergo, in medio: ·F.

Gregorius, episcopus, servus servorum Dei. Venerabilibus fratribus .. patriarche Gradensis et suffraganeis eius. Salutem et apostolicam benedictionem. Cum dicat Dominus per prophetam/ dabo vos cunctis populis in laudem, gloriam et honorem, et per se polliceatur, “quod iusti sicut sol, in conspectu Dei fulgebunt pium et iustum est”,[4] ut quos/3 Deus merito sanctitatis coronat et honorat in celis, Nos venerationis officio laudemus et glorificemus in terris; cum ipse potius laudetur et glorificetur in illis, qui est laudabilis/ et gloriosus in secula et in sanctis. Ut enim sue virtutis potentiam mirabiliter manifestet, et nostre salutis causam misericorditer operetur, fideles suos, quos semper/ coronat in celo, frequenter etiam honorat in seculo, ad eorum memorias signa faciens et prodigia, per que pravitas confundatur heretica, et fides catholica confir-/6metur, fideles, mentis torpore discusso, ad boni operis excitentur instantiam; heretici, depulsa in qua iacent cecitatis caligine, ab invio reducantur ad viam, et/ iudei atque pagani, vero lumine cognito currant ad Christum, lucem, viam, veritatem et vitam.

Unde Nos, carissimi, et si non quantas debemus, quantas tamen possu-/mus gratias agimus gratiarum omnium largitori, quod diebus nostris ad confirmationem catholice fidei et ad confusionem heretice pravitatis evidenter innovat signa, et/9 mirabilia potenter immutat, faciens illos coruscare miraculis, qui fidem catholicam tam corde, quam ore, necnon et opere roborarunt. De quorum numero sanc-/te memorie beatus Antonius, de ordine fratrum minorum, qui olim degens in seculo, magnis pollebat meritis, nunc vivens in celo multis coruscat miraculis, ut/ eius sanctitas certis indiciis comprobetur.

Cum enim dudum venerabilis frater noster episcopus et dilecti filii .. potestas et commune Paduanis Nobis per/12 nuntios suos et litteras humiliter supplicassent, ut cum Dominus eidem Sancto tantam contulerit gloriam, ut ad dandam scientiam prime stole immortalitatis/ ipsius, et experimentum evidens de secunda, sepulchrum eius tot et tantis daret coruscare miraculis, quod eius inter alios sanctos non invocari suffragia est in-/dignum, de ipsius miraculis testes recipi mandaremus.

Nos, attendentes quod licet ad hoc, ut aliquis sanctus sit apud Deum, in Ecclesia triumphante, sola sufficiat fi-/15nalis perseverantia, iuxta illud, esto fidelis usque ad mortem,[5] et dabo tibi coronam vite, ad hoc tamen ut sanctus habeatur apud homines in Ecclesia militante, duo/ sunt necessaria: virtus morum et veritas signorum, merita videlicet et miracula, ut hec et illa sibi ad invicem contestentur, cum nec merita sine mira-/culis, nec miracula sine meritis plene sufficiant ad perhibendum inter homines testimonium sanctitatis. Sed cum merita sana precedunt et clara succedunt mi-/18racula, certum prebeant indicium sanctitatis, ut Nos ad ipsius venerationem inducant, quem Deus ex meritis precedentibus et signis subsequentibus exhibet venerandum./ Que duo ex verbis Evangeliste plenius colliguntur. Illi autem profecti predicaverunt ubique Domino cooperante et sermonem confirmante sequentibus signis;[6] eidem episcopo,/ et dilecto filio fratri Iordano Sancti Benedicti, et I. Sancti Augustini, prioribus, ordinis fratrum Predicatorum Paduanis, receptionem testium de miraculis eiusdem Sancti duximus/21 committendam.

Nuper autem tam per relationem predictorum episcopi et priorum, quam per depositiones testium super hoc receptorum, de ipsius virtutibus et miraculorum insigniis certiores ef-/fecti et experti aliquando per nos ipsos sanctitatem vite, et ammirabilem conversationem ipsius, ut pote qui apud nos aliquandiu fuit laudabiliter conversatus, eisdem episcopo et potestate et commune predictis,/ per sollemnes nuncios suos et litteras, nobis cum instantia denuo supplicantibus, quod eundem fratrem sanctorum cathalogo ascribere curaremus, ut auctoritate sicut convenit apostolica dignus honor illi exhiberetur/24 in terris, qui sicut claris signis et evidentibus argumentis apparet, honoratus in celis; ipsum, qui corporaliter dissolutus cum Christo esse meruit in celestibus, ne illius honori debito et glorie detra-/here quodammodo videremur, si glorificatum a Domino permitteremus ulterius humana devotione privari; de fratrum nostrorum consilio et prelatorum omnium tunc apud Sedem Apostolicam existentium, cathalogo sanctorum/ duximus adscribendum.

Cum igitur secundum evangelicam veritatem: “nemo accedat lucernam et ponat eam sub modio, sed super candelabrum, ut omnes qui in domo sunt, lumen videant, et predicti Sancti lucerna sic arse-/27rit hactenus in hoc mundo,[7] quod per Dei gratiam iam non sub modio sed super candelabrum meruerit collocari, universitatem vestram rogamus, monemus attentius et hortamur, per apostolica vobis scripta mandantes quatinus/ devotionem fidelium ad venerationem eius salubriter excitantes, festivitatem ipsius idibus iunii annis singulis celebretis et faciatis solemniter celebrari, ut eiusdem precibus Dominus exoratur gratiam in pre-/senti et gloriam vobis tribuat in futuro.

Nos autem cupientes sepulchrum tanti confessoris, qui miraculorum fulgoribus illustrat Ecclesiam generalem, congruis honoribus frequentari, omnibus vere penitentibus et confes-/30sis, illud in festivitate ipsius usque ad octavum diem, annis singulis cum reverentia debita visitantibus, de omnipotentis Dei misericordia et beatorum Petri et Pauli apostolorum eius auctoritate confisi, annum unum de iniuncta/ sibi penitentia misericorditer relaxamus.

Datum Spoleti, .III. nonas iunii, pontificatus nostri anno sexto.

[a tergo:] .F

Privillegium de canoniçacione beati Antonii, ordinis fratrum minorum.

De canoniçatione beati Antonii.

Archiepiscopis, episcopis, abbatibus et aliis ecclesiarum prelatis presentem paginam inspecturis. Salutem.

Patriarche Gradense[8]

Episcopus….

Conventus Venetie.

BIBLIOGRAFÍA:

Edit.: – Acta Sanctorum Junii: ex latinis & graecis aliarumque gentium monumentis servatâ primigeniâ veterum scriptorum phrasi collecta, digesta, commentariisque & observationibus illustrata Godefrido Henschenio P. M., Daniele Papebrochio, Francisco Baertio et Conrado Janningo e Societate Iesu …; tomus II Sanctos a die VII ad XVI colendos complexus. Cum Tractatu praeliminari Nicolai Rayaei eiusdem Societatis… De acoluthia offici canonici… Antuerpiae, apus viduam & heredes Henrici Thieullier, 1698, págs. 723-724.

– AZEVEDO, Emanuele di Coimbra, Vita di Sant’Antonio di Padova, tuamaturgo portoghese, dell’ab. Emmanuele de Azevedo di Coimbra. Quarta edizione ricorretta, e con nuove illustrazioni. Venezia, dalla tipografía di Alvisopoli, M.DCCC.XVIII, págs. 172-175.

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[1] Fue beatificado en 1761 y canonizado por Juan XXIII el 26 de mayo de 1959.

[2] Ingreso en el convento de dominicos de Venecia en 1667, cardenal (1672) y arzobispo de Manfredonia, Cesena, Benevento, Frascati y Porto, sucesivamente.

[3] Papa entre 1903 y 1914, fue declarado beato en 1951 y canonizado en 1954.

[4] Mt 13, 43.

[5] Ap 2, 10.

[6] Mt 10, 20

[7] Mt. 5, 15-16.

[8] En letra de 1970 aparece en el dorso el texto en tinta azul: S. Ecclesiae Metropolitanae Valentiae, Petrus Zampieri de Viconovo, in Veneta povincia exstante, eiusdem S. Ecclesiae canonicus ad honorem D. D. Valentiae, XV kalendas novembris anni M CM LXX.

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